Στην Λευκωσία έρχεται την Τρίτη 16 Νοεμβρίου το θεατρικό έργο “Το Ρόδο της Δαμασκού” σε σκηνοθεσία Μαρίνας Αθανασίου, στο θέατρο “Πανόραμα” στο Δάλι η ώρα 7:45μ.μ, από την Θεατρική Σκηνή Παρέμβασις.

Πρόκειται για το μονόλογο μιας μετανάστριας σε ένα προσφυγικό καταυλισμό. Η “Wardah” είναι δασκάλα πρόσφυγας από τη Συρία, θύμα του πολέμου. Μετά από μια άσχημη περιπέτεια στη θάλασσα, κατέληξε σε ένα προσφυγικό καταυλισμό ως αιτήτρια πολιτικού ασύλου. Η ιστορία της κινείται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, λογικής και φαντασίας. Μέσα από τον μονόλογό της πληροφορούμαστε για την όμορφη ζωή της στη Συρία πριν από τον εμφύλιο πόλεμο, αλλά και για τα βιώματά της κατά τη διάρκεια αυτού. Η ζωή της στην καινούργια πατρίδα είναι δύσκολη, αφού τυγχάνει ρατσιστικής συμπεριφοράς από τους ντόπιους.

Μιλήστε μας λίγο για τη Θεατρική Σκηνή Παρέμβασις.

Η Θεατρική Σκηνή “Παρέμβασις” ιδρύθηκε το 2021 με έδρα την επαρχία της Πάφου και βασική αρχή την προαγωγή της Θεατρικής Τέχνης. Το όνομά της σχετίζεται με τη φιλοσοφία της ομάδας αφού έχει στόχο να λειτουργήσει κατά κάποιο τρόπο ως παρέμβαση στο θεατρικό γίγνεσθαι της Πάφου και της Κύπρου εν γένει με μια σύγχρονη και ανανεωτική ματιά. Η ομάδα επιδιώκει να συγκεντρώνει καλλιτέχνες από διάφορους χώρους των τεχνών και να μετέρχεται κυρίως εναλλακτικές προσεγγίσεις ως προς τη μεθοδολογία της.

Ποια είναι τα πρόσωπα που την αποτελούν;

Τα ιδρυτικά μέλη της “Παρέμβασις” προέρχονται από τον χώρο του θεάτρου, της εκπαίδευσης, του χορού και της οπτικής επικοινωνίας και είναι οι Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη Φιλόλογος με διδακτορικό στις Θεατρικές Σπουδές (ειδίκευση στη σκηνοθεσία), Ελένη Πολυβίου Φιλόλογος, Εμψυχώτρια Εφαρμοσμένου Δράματος και Θεάτρου και Υποψήφια Διδάκτωρ στο Τμήμα Επιστημών Αγωγής με ειδίκευση στο θέατρο, Παναγιώτα Μιχαήλ με σπουδές στην οπτική επικοινωνία και το μάρκετινγκ, Μαρίνα Κλεάνθους χορογράφος και η Ευανθία Πολυβίου ηθοποιός.

Θέατρο για κοινωνική αλλαγή λοιπόν;

Η δημιουργία θεάτρου στη δημόσια σφαίρα αποτελεί πλέον στις σύγχρονες κοινωνίες πράξη κοινωνικής αντίστασης απέναντι στα τοπικά και παγκόσμια τεκταινόμενα και το πρώτο βήμα που, ενδεχομένως, θα οδηγήσει σε πολιτική και κοινωνική αλλαγή. Άρα, σαφώς και μπορεί το θέατρο να αποτελέσει αφορμή για  κοινωνικό προβληματισμό. Σε αυτό στοχεύουμε.

Η Θεατρική Σκηνή Παρέμβασις  επέλεξε να ξεκινήσει την πορεία της με το έργο “Το Ρόδο της Δαμασκού”. Τι πρέπει να γνωρίζουμε γι’ αυτό το έργο;

Η ομάδα επέλεξε να κάνει ξεκίνημα με τη θεματική “μετανάστευση-προσφυγιά” και μάλιστα με ένα έργο που έχει βραβευτεί με το Πρώτο βραβείο από την Ένωση Θεατρικών Συγγραφέων Κύπρου “Το Ρόδο της Δαμασκού “της παφίτισας συγγραφέως Μαρίνας Αθανασίου-Τάκη και σε σκηνοθεσία της ίδιας. Πρόκειται για το μονόλογο μιας μετανάστριας σε ένα προσφυγικό καταυλισμό. Η Wardah είναι δασκάλα πρόσφυγας από τη Συρία, θύμα του πολέμου. Μετά από μια άσχημη περιπέτεια στη θάλασσα, κατέληξε σε ένα προσφυγικό καταυλισμό ως αιτήτρια πολιτικού ασύλου. Η ιστορία της κινείται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, λογικής και φαντασίας. Μέσα από τον μονόλογό της πληροφορούμαστε για την όμορφη ζωή της στη Συρία πριν από τον εμφύλιο πόλεμο, αλλά και για τα βιώματά της κατά τη διάρκεια αυτού. Η ζωή της στην καινούργια πατρίδα είναι δύσκολη, αφού τυγχάνει ρατσιστικής συμπεριφοράς από τους ντόπιους.

 

Γιατί αποφασίσατε να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο αυτή την περίοδο;

Το Θέμα της μετανάστευσης και της ξενοφοβίας είναι πολύ επίκαιρο στις μέρες μας. Καθημερινά, το νησί μας όπως και τόσες άλλες χώρες κατακλύζονται από ανθρώπους που αναγκάζονται να ζητήσουν μια στέγη, ένα καλύτερο αύριο. Δεν αλλάζουν χώρα γιατί το θέλουν, αλλά γιατί δεν έχουν άλλη επιλογή. Παράλληλα, μέσα από το έργο καταγγέλλεται και η κερδοσκοπική στάση κάποιων απέναντι στους μετανάστες, καταγγέλλεται η στάση ορισμένων χωρών απέναντι στις γυναίκες. Θα λέγαμε ότι αναφέρεται έντονα στο δικαίωμα της επιλογής του ανθρώπου καθώς και σε πολλά άλλα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει η σύγχρονη κοινωνία που ζούμε. Μέσα από το έργο καλούμαστε να αναστοχαστούμε τη θέση μας, ως άνθρωποι, σε μια εποχή όπου η παγκόσμια κοινότητα διέρχεται μια βαθιά πολλαπλή κρίση.

Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση.

Η παράσταση ανήκει στο είδος του site-specific theatre (θέατρο συγκεκριμένου χώρου) και θα λάβει χώρα σε διάφορα σημεία της επαρχίας Πάφου που έχουν ως κοινό άξονα τον πόλεμο και την προσφυγιά (παλιό ΚΕΝ Γεροσκήπου, Μούτταλος, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Πάφου). Η παράσταση επιχειρεί να ανασύρει αναμνήσεις και αισθήσεις από το κοινό της πόλης, στοχεύοντας σε μια βιωματικότερη σύνδεση μαζί τους μέσα από μια νέα νοηματοδότηση του κειμένου. Μέσα από την παρακολούθηση μιας δημόσιας καλλιτεχνικής πράξης, το κοινό ενεργοποιείται κοινωνικά, συμμετέχει και βιώνει με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο την ζωή στην πόλη. Το “βίωμα” του αστικού χώρου, η αισθητική συγκίνηση, αλλά και η κοινωνική ενεργοποίηση που αυτό γεννά αποτελεί βασική επιδίωξη της παράστασης αλλά και της φιλοσοφίας της ομάδας εν γένει.

Τι γεύση αφήνει το έργο αυτό στους θεατές και αξίζει να έρθουν να την παρακολουθήσουν;

Καταρχάς, η παράσταση συνομιλεί με τους χώρους που έχουν επιλεχθεί για να παρουσιαστεί, οι οποίοι έχουν κοινό άξονα τον πόλεμο και την προσφυγιά. Στήνεται μια ολόκληρη δραματουργία λαμβάνοντας υπόψη την ιστορία των χώρων, τη θέση τους και τις προηγούμενες χρήσεις τους. Προτείνεται ένας εναλλακτικός τρόπος προσέγγισης του κειμένου-θέματος που συνδυάζει το θέατρο συγκεκριμένου χώρου με το εφαρμοσμένο θέατρο. Για το κοινό θα είναι μια βιωματική διαδικασία από την αρχή μέχρι το τέλος της παράστασης.

Συντελεστές παράστασης

Κείμενο & σκηνοθεσία: Μαρίνα Αθανασίου-Τάκη

Ερμηνεία: Ευανθία Πολυβίου

Δραματουργία Εφαρμοσμένου Θεάτρου (Applied Theatre): Έλενα Πολυβίου

Σκηνογραφία: Παναγιώτα Μιχαήλ

Κινησιολογία: Μαρίνα Κλεάνθους

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ , ,

Ακολουθήστε το HELLO σε και !
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ