Της Ειρήνης Χριστοφόρου

Όλα τα βλέμματα στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού ήταν στραμμένα στον Matthieu Blazy και στην πρώτη του συλλογή για τον οίκο Chanel, Άνοιξη – Καλοκαίρι 2026. Και ο Blazy καταφέρνει να κλείσει την εβδομάδα μόδας όπως παραδοσιακά κάνει ο οίκος αφήνοντας μας μια γεύση αναγέννησης. Μια νέα εποχή για την Chanel.  

Ο πυρήνας

«Αγαπώ όλα όσα είναι από πάνω: τον ουρανό, το φεγγάρι, πιστεύω στα αστέρια.»  

Gabriel Chanel

Αυτό το σύμπαν της Gabriel Chanel, αυτό το όνειρο οραματίστηκε και εμπνεύστηκε ο Matthieu Blazy για το πρώτο του σόου ως ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου. Διάβασε, εμπνεύστηκε, μα πάνω από όλα σεβάστηκε την ιστορία και τις αξίες του και χαράζει μια νέα εποχή, ένα νέο αέρα αναγέννησης. Κάτι που θα υποστήριζε και η ίδια η Coco, ως πρωτοπόρος, καινοτόμος και οραματιστής άνθρωπος που υπήρξε.

Το Grand Palais στο Παρίσι μετατράπηκε σε ένα γαλαξία, ένα ερωτικό σύμπαν. Κάτω από αυτό το σκηνικό παρέσυρε τους καλεσμένους σε ένα υπέροχο ταξίδι στο άπειρο. Με νέα οπτική, ονειρική και ταυτόχρονα τολμηρή. Στο παρελθόν ο οίκος έχει τολμήσει και έχει προχωρήσει. Το ίδιο και τώρα. Μέσα από το σόου ο Matthieu Blazy οδηγεί τον οίκο σε νέα εποχή. Το τολμάει και το πετυχαίνει. Όπως ακριβώς η Gabriel Chanel. Όπως ακριβώς ο Karl Lagerfeld.

Η υποδοχή και σημασία

Το σόου απέσπασε θερμό χειροκρότημα (στην κυριολεξία, standing ovation) από το κοινό, ως αναγνώριση της ισορροπίας που πέτυχε μεταξύ διακριτικότητας και τόλμης.  Κριτικοί το χαρακτήρισαν «τομή», «νέα σελίδα» για τον οίκο, με έμφαση στο ότι ο Blazy δεν ήρθε για να σβήσει την κληρονομιά, αλλά για να την εξελίξει. Η πρώτη του συλλογή για τον οίκο Chanel μπαίνει σε νέα διάσταση, δεν εγκαταλείπει τα αναγνωρίσιμα σύμβολα της, αλλά τα ανοίγει, παίζει με αυτά και τα μεταμορφώνει, επεκτείνοντας τα όριά τους χωρίς να χάσει την ταυτότητά τους.

Οι σχεδιαστικές επιλογές

• Η σιλουέτα κινήθηκε προς χαλαρές, ρευστές φόρμες, με έντονη έμφαση στους “drop waists”, μακριά πουκάμισα, twin sets με ακατέργαστες άκρες. 

• Το tweed, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά υλικά του οίκου, μετασχηματίστηκε, έγινε πιο ευλύγιστο, με ασυμμετρίες και αποδιαρθρωμένες λεπτομέρειες. 

• Η βραδινή ενδυμασία παρουσίασε φτερά, λάμψεις και έντονα πλεκτά – ένας διάλογος ανάμεσα στην κομψότητα και τη θεατρικότητα. 

• Τα αξεσουάρ ήταν ιδιαίτερα: οι τσάντες παρουσιάστηκαν “crushed”, με ραφές σε κοινή θέα και φλας που έσπρωχναν προς το χαρακτηριστικό πρότυπο της Chanel αλλά με μια δόση αταξίας. 

Σημείωση από τον οίκο

Μια συζήτηση

«Η Chanel είναι αγάπη. Η γέννηση της Μοντέρνας εποχής στη μόδα προέρχεται από μια ιστορία αγάπης.

Αυτό βρίσκω πιο όμορφο απ’ όλα. Δεν έχει χρόνο ή τόπο· είναι μια ιδέα ελευθερίας.

Η ελευθερία που φόρεσε και κατέκτησε η Gabrielle Chanel.»

— Matthieu Blazy

«Δεν υπάρχει χρόνος για βαρετή μονοτονία. Υπάρχει χρόνος για δουλειά.

Και χρόνος για αγάπη. Δεν μένει άλλος χρόνος.»

— Gabrielle Chanel

Αυτό είναι ένα σύμπαν — το Σύμπαν της Chanel. Μέσα του, έξω από τα συνηθισμένα όρια του χώρου και του χρόνου, ξεδιπλώνεται μια συζήτηση σε τρία μέρη. Είναι μια συνομιλία ανάμεσα στον νέο Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Chanel, Matthieu Blazy, και τη δημιουργό της, Gabrielle Chanel.

Ένα παράδοξο

Ξεκινά με μια ανδρική παράδοση: πουκάμισο και παντελόνι. Δανεισμένα και φορεμένα από τη Gabrielle Chanel, από τον Boy Capel, τον σημαντικότερο σύντροφό της. Τότε, το πουκάμισο προερχόταν από τον ιστορικό γαλλικό οίκο πουκαμίσων Charvet – σήμερα, δημιουργείται σε συνεργασία με τη Chanel.

Βαρύ, με αλυσίδα Chanel, οι αναλογίες του εξακολουθούν να ακολουθούν τα ανδρικά πρότυπα. Συνοδεύονται από σακάκια με ανδρικό κόψιμο, ακατέργαστα στις άκρες, προσαρμοσμένα όμως στις αναλογίες Chanel.

Αγγλικής καταγωγής, αλλά τροποποιημένα, τα tweeds της Chanel είναι ευέλικτα, πιεσμένα και με σκοπό. Το παράδοξο βρίσκεται στη γυναικεία δύναμη της Gabrielle Chanel, που κατακτήθηκε μέσα από μια γκαρνταρόμπα όπου το πρακτικό και λειτουργικό δεν εγκαταλείπουν ποτέ το αισθησιακό και εντυπωσιακό.

Ο χρόνος της δουλειάς συνυπάρχει με τον χρόνο της αγάπης — μεταξένιος, ρευστός, δεμένος, πλεγμένος· τα πλεκτά κινούνται από τη διακριτικότητα της ημέρας στη δραματικότητα της νύχτας. Ένα νέο, ενεργητικό σύνολο του θηλυκού και του αρσενικού, στο οποίο η Gabrielle Chanel ήταν αδιαμφισβήτητα ο εαυτός της. Όχι απλώς κάτι, αλλά κάποια.

Η μέρα

Η καθημερινή ένδυση της Chanel κινείται μέσα στον χρόνο. Τα κλασικά αποδομούνται, αλλά πάντα βρίσκονται σε αρμονία με το σώμα. Φορεμένα, με την οικειότητα του αληθινά κομψού, τα κομμάτια μοιάζουν σαν να έχουν αγαπηθεί και διατηρηθεί με τα χρόνια: η τσάντα 2.55 είναι τσαλακωμένη, πιεσμένη, λατρεμένη, με την παραδοσιακή μπορντό επένδυση να φαίνεται· οι μαραμένες καμέλιες είναι αναπόσπαστες από τα πλεκτά μεταξωτά ταγέρ· τα ξεφτισμένα tweeds του παρελθόντος αναβαθμίζονται διακριτικά στο παρόν, κάποιες φορές με περίτεχνο ράψιμο ή κέντημα. Μια άλλη μορφή οικειότητας προκύπτει από την υιοθέτηση και προσαρμογή της αρχιτεκτονικής του Οίκου· άλλωστε, η δουλειά και η ζωή της Gabrielle Chanel ήταν αχώριστες.

Καθαρές, γραφικές γραμμές σε μαύρο και άσπρο παραπέμπουν στην Αρ Ντεκό και στην ακρίβεια της συσκευασίας Chanel, πλούσια αποδοσμένες σε ρευστά, πλεκτά μετάξια. Το μοτίβο των λουλουδιών γίνεται πιο αφηρημένο, ρέει και ξετυλίγεται, με τα χειροποίητα τυπώματα να μετατρέπονται τα ίδια σε πέταλα.

Το σύμπαν 

Η παγκόσμια γλώσσα της Chanel ταξιδεύει γύρω από τον κόσμο και στο μέλλον, διαρκώς επεκτεινόμενη. Οι ανδρικές γραμμές του ξεκινήματος της συλλογής επανέρχονται, απαλυμένες και στρογγυλεμένες, δανεισμένες εδώ από το blouson. Μια πληθώρα από tweeds και ύφανσεις, μελετημένες και τελειοποιημένες, προχωρούν προς τα εμπρός· η πειραματική προσέγγιση στα υλικά αφθονεί τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, με μεταξωτές επενδύσεις σε αντίθεση ή συνδυασμό. Μια ιδέα του μέλλοντος μέσα από το παρελθόν αποτυπώνεται στα θεμελιώδη της Chanel: τα καρό tweeds μεταμορφώνονται σε χειροποίητα πλεκτά και διαφάνειες, η αρχιτεκτονική του ταγέρ της Chanel αποκαλύπτεται· τα κοσμήματα —τόσο ουσιαστικά για τη Chanel— είναι πλούσια και πολύτιμα, αληθινά και φευγαλέα ταυτόχρονα, με μπαρόκ μαργαριτάρια, γυάλινους πλανήτες και εμαγιέ αλυσίδες· τα υποδήματα διατηρούν την κλασική αντίθεση στο μπροστινό μέρος, με τακούνια πρακτικά, φτιαγμένα για να ωθούν τη γυναίκα μπροστά, με σιγουριά προς το μέλλον.

Πάνω απ’ όλα, υπάρχει μια ιδέα ελευθερίας — μιας νέας, παγκόσμιας ενδυμασίας και μιας χωρίς σύνορα μίξης στυλ· η κληρονομιά όχι μιας και μόνο γυναίκας Chanel, αλλά όλων των γυναικών της Chanel.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ , , , ,

Ακολουθήστε το HELLO σε και !
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ